The making of

Op zaterdag 17 juni 2017 staan de leerlingen van Balletstudio Mirjam Ouwerkerk in Theater Castellum in Alphen aan den Rijn. Zij dansen dan de grote voorstelling, geïnspireerd op Jungle Book. Wat gebeurt er van nu tot dan? Lees het hier en hou Facebook in de gaten voor live updates van ‘the making of Jungle Book’!

Nog 2 nachtjes slapen (15 juni 2017)

Ontmoet onze baby Mowgli: in de dansvoorstelling wordt Mowgli per ongeluk achtergelaten door de reizigers als zij vluchten voor Shere Khan. Monica de Vries, die toevallig een van de reizigers danst, maakt in haar vrije tijd 'reborns': levensechte poppen. Speciaal voor de dansvoorstelling heeft zij een reborn van Mowlgi gemaakt! En dat is een flinke klus! Monica: De levensechte baby pop in onze dansvoorstelling die ik heb gemaakt is een reborn. Ik maak deze poppen in mijn vrije tijd en verkoop ze daarna aan liefhebbers. Reborn betekent letterlijk herboren. De pop wordt als kale vinyl kit geverfd met vele laagjes genesis verf voor een mooi resultaat. Hier heb ik ook adertjes, baby vlekjes, nageltjes, en roze lippen bij geschilderd. De verf die ik gebruik gaat na elke laag in de oven zodat de kleur in het vinyl trekt. Als ik tevreden ben met "de huid" dan begin ik aan het rooten van de haren. Dit gebeurt met een naaldje waarmee ik alle mohair (angora geiten haar) in het hoofdje prik. Echt een monniken werk dus! Wakkere reborns krijgen ook glazen ogen, dit geeft nog een extra levensecht effect. Om alles af te maken krijgt de pop een babyzwaar gewicht door middel van glasgranulaat korrels in het lijfje en de ledematen. De pop is nu herboren en kan leuk aangekleed worden. Dit proces kan ruim een maand duren. Voor mij is dit een hobby waar ik van geniet. Vele zullen deze hobby niet kennen, daarom vind ik het juist heel leuk om er over te vertellen. Iedereen beleeft het anders en heeft een andere reden om de reborns te verzamelen of om ze zelf te maken. Reborns kunnen bijvoorbeeld veel waarde hebben voor mensen die een kindje hebben verloren, dementerende ouderen of gewoon voor liefhebbers die het heerlijk vinden om zo een babytje te kroelen. Ook als danser is deze hobby dus heel handig, want voor je het weet is je reborn de ster van de show!

Nog 7 nachtjes slapen (10 juni 2017)

Een week voor de voorstelling is de grote doorloop in de balletstudio. Bij de doorloop vallen alle puzzelstukjes in elkaar, want dan wordt de hele voorstelling van begin tot eind gedanst. Doordat alle dansers hierbij zijn leert iedereen goed de volgorde van de voorstelling, hoeveel tijd er tussen dansen zit en wie wanneer op het podium moet staan. De doorloop zorgt er ook voor dat alle dansen soepel in elkaar overlopen.

Tijdens de doorloop zijn de mensen die het lichtontwerp maken er ook bij, om de puntjes op de i te zetten voor het lichtplan.

Ook de haastverkledingen worden geoefend tijdens de doorloop. Leerlingen die meerdere dansen doen, omdat ze verschillende lessen volgen of een hoofdrol hebben, hebben soms hun dansen vlak achter elkaar. Tijdens het verdelen van de rollen wordt hier zo goed mogelijk rekening mee gehouden, zodat er minimaal één dans tussen de verschillende rollen zit, maar het kan voorkomen dat het echt niet anders kan. In dat geval moeten leerlingen in korte tijd van het ene kostuum naar het andere kostuum. Dit gebeurt tijdens de voorstelling in de coulissen, naast het toneel. Er is namelijk geen tijd om terug naar de kleedkamer te rennen, daar om te kleden en dan terug naar het podium te gaan. Om te zorgen dat de haastverkleding zo soepel mogelijk verloopt wordt deze goed doorgesproken met de leerlingen en tijdens de lessen al geoefend. De beste oefening is tijdens de doorloop, omdat alles dan gaat zoals tijdens de voorstelling. Degenen die tijdens de voorstelling helpen met de haastverkledingen zijn ook bij de doorloop aanwezig. Zij nemen dan met de leerlingen door waar de kleding moet liggen, welke wisseling er moet plaats vinden en hoeveel tijd er voor is.
Naast heel erg nuttig, is de doorloop ook altijd heel erg leuk. Voor het eerst kunnen de leerlingen aan hun mededansers laten zien waar ze al die tijd zo hard voor hebben gewerkt.

Nog 14 nachtjes slapen (3 juni 2017)

Ongeveer twee weken voor de grote dag gaat het programmaboekje, gemaakt door Eveline Verburg, naar de drukker, zodat het op tijd klaar is voor de voorstelling. Al maanden zijn vrijwilligers bezig om alle informatie die het publiek nodig heeft mooi weer te geven. Het verhaal wordt duidelijk uitgeschreven, per akte en scène, want ondanks dat het verhaal van de voorstelling altijd geïnspireerd is op een bekend sprookje of film, wordt er veel aangepast om het ook als dansvoorstelling geschikt te maken. Dit gebeurt al vèr voordat het programmaboekje wordt gemaakt, namelijk meestal in november of december in het jaar voorafgaand aan de voorstelling! Er wordt natuurlijk niet gesproken tijdens de dansen, dus moet het verhaal zo uitgedacht zijn dat het publiek ook begrijpt wat er gebeurt als er alleen gedanst wordt.  Daarnaast is het ook belangrijk dat elke lesgroep een eigen rol kan krijgen. Daarom moet het verhaal soms wat uitgebreid worden, zodat er voldoende rollen beschikbaar zijn. Wanneer het programmaboekje gemaakt wordt is al duidelijk hoe het verhaal precies gaat en welke rollen er zijn, dit wordt nu alleen nog mooi en duidelijk uitgeschreven. Ook wordt beschreven welke groepen wanneer dansen en in welke scenes de hoofdrollen voorkomen. Zo kan het publiek de dansen en het verhaal goed volgen tijdens de voorstelling.

Nog 16 nachtjes slapen (1 juni 2017)

Op donderdag 1 juni is er een bijeenkomst in de balletstudio met alle mensen die op de dag aanwezig zijn als groepsbegeleiding en met de schmink crew. Mirjam legt dan precies uit hoe het er 17 juni aan toe gaat. Zo moet de groepsbegeleiding bijvoorbeeld weten welke groepjes zij begeleiden, hoeveel leerlingen daarin zitten en of die leerlingen haastverkledingen hebben. Zo zijn ze goed voorbereid en kunnen ze de leerlingen helpen op de dag zelf, zodat de voorstelling zo soepel mogelijk verloopt. Ook iedereen die meehelpt met de schmink krijgt een briefing. Alle schminkontwerpen worden laten zien en besproken. Dit is handig, want dan weten de schminkers wat hen te wachten staat en op welke momenten ze het druk zullen krijgen omdat er veel groepen tegelijk geschminkt moeten worden.

Nog 35 nachtjes slapen (13 mei 2017)

Vandaag is de fotoshoot met de hoofdrollen. Sinds een aantal jaar worden er foto’s gemaakt van de hoofdrollen voor in het programmaboekje. Zo stonden vorig jaar de GVR en Sophie op de voorkant van het programmaboekje en het jaar daarvoor Peter Pan en Tinkelbel. Wat er dit jaar op de voorkant komt is nog even geheim, dat is pas te zien op 17 juni! Wel kunnen we vast verklappen dat er ook dit jaar weer korte interviewtjes met de hoofdrollen in het programmaboekje komen te staan, zodat het publiek weet wie er op het podium staan. Bij deze stukjes staan ook foto’s van de hoofdrollen, in kostuum en met de bijpassende schmink op. Deze foto’s worden dus vandaag gemaakt!

Nog 46 nachtjes slapen (2 mei 2017)

Corinne van Harskamp, opperhoofd van de schmink, is al weer druk aan het tekenen en ontwerpen. Ieder jaar bedenkt zij hoe de leerlingen geschminkt moeten worden. Voor elke rol tekent en kleurt zij hoe het er uit moet komen te zien. Inmiddels heeft Corinne hier al zoveel ervaring mee dat ze goed weet welke kleuren wel of niet goed uitkomen op het toneel, weet ze dat ze rekening moet houden met hoe de lichten op het podium stralen en of er leerlingen zijn die twee dansen vlak na elkaar hebben, dus waar weinig tijd is om ze helemaal te schminken. Lijkt het jou leuk om op de dag zelf te helpen om Corinne’s ontwerpen tot leven te brengen? Meld je dan via info@mirjam-ouwerkerk.nl aan als schminkhulp. Ongeveer twee weken voor de voorstelling is een avond waarop iedereen ingelicht wordt over de schminkontwerpen en het schema van de voorstellingsdag.

Nog 49 nachtjes slapen (29 april 2017)

Ongeveer zes weken voor de voorstelling worden de eerste stappen gezet om een lichtplan te ontwerpen. Om dit plan te kunnen maken wordt eerst overlegd met de dansdocenten: wat wordt er uitgebeeld tijdens de desbetreffende dans en hoe ziet het plaatje in hun hoofd eruit. Het opperhoofd van het licht, Carolyn van Koperen, vertaalt dit plaatje in haar lichtplan naar technische termen zodat de technici van het theater weten wat er van hen verwacht wordt. In het plan wordt dus beschreven hoe het toneel er van minuut tot minuut uit moet zien: welke sfeer moet het uitstralen, zijn er spots nodig en welke kleuren moeten worden gebruikt. Er wordt uitgewerkt op welke momenten in de muziek er een lichtwisseling moet komen en of dit dan geleidelijk of heel snel moet gebeuren. Ook staat er in het plan of het licht moet uitfaden en tot hoeveel procent: zo geeft 30% een schemerig licht en bij 100% is het helemaal donker.

Nog 56 nachtjes slapen (22 april 2017)

Vandaag krijgen de hoofdrollen een kort vragenlijstje toegestuurd. Dit wordt gebruikt in het programmaboekje, zodat het publiek de hoofdrollen wat beter leert kennen. Uit de antwoorden van de hoofdrollen blijkt vaak hoe ontzettend veel zij van dansen houden. Zo werd vorig jaar aan Nienke, die de rol van Sofie danste, gevraagd wat haar grootste droom is: die bleek al vervuld te zijn, want het was namelijk om een hoofdrol in de voorstelling te mogen dansen! Gala was op 9-jarige leeftijd het hondje Toto in de Tovenaar van Oz en zij zei dat ze graag voor één dag “12 jaar zou willen zijn, want dan mag ik op spitzen dansen”. Inmiddels is Gala 15 jaar en danst ze tijdens de voorstelling met haar klassiekgroep op spitzen en tijdens de avondvoorstelling speelt ze de rol van Baloe. Ook handig was Maaike’s wens, die een aantal jaar geleden Peter Pan danste: in haar Fantasieland kun je zonder spierpijn dansen! In het programmaboekje, dat op 17 juni te koop is, kan iedereen lezen wat de hoofdrollen van dit jaar wensen en dromen.

Nog 63 nachtjes slapen (15 april 2017)

Iedereen opgelet: vandaag begint de kaartverkoop! Via de website www.mirjam-ouwerkerk.nl is het vanaf vandaag mogelijk om kaarten te kopen voor de voorstellingen van 17 juni. Dit jaar wordt er gedanst in het Castellum theater in Alphen aan den Rijn. Lekker dichtbij de balletstudio en met een parkeergarage naast de deur! We dansen in de grote zaal van het theater, op een podium van 12 bij 10 meter en waar 743 zitplaatsen beschikbaar zijn!

Nog 70 nachtjes slapen (8 april 2017)

Onze grote voorstelling geeft altijd het totaalplaatje van theater: dans, kostuums, licht en natuurlijk decor. Het is altijd een uitdaging om het hele toneel om te toveren in een bepaalde sfeer. Dit jaar moet er een jungle worden uitgebeeld en dus is zijn Jayshri Murli, Sacha Holla en anderen al enige tijd bezig met het in elkaar zetten en beschilderen van rotsen, het papier maché-en van boomstronken en het behangen van decor platen. De uitdaging zit hem vooral in de grootte van het toneel: er is een vlak van 12x12x8 meter te vullen. Dit betekent dat het decor óók heel erg groot moet zijn, want anders valt het volledig in het niet bij het grote podium. En dus moet de boomstronk die de mieren tillen niet de grootte van een takje hebben, maar de grootte van een boom! Er kunnen niet een aantal rotsen gemaakt worden, maar tientallen!  Ook moet het decor de hoogte in kunnen, want het hangt aan trekken hoog in de nok van het theater. Trekken zijn hijswerktuigen die mechanisch worden aangedreven en tijdens de voorstelling naar beneden worden gelaten tijdens een bepaalde scene zodat het decorstuk te zien is. In 5 á 6 seconden kan dan het hele plaatje op het podium veranderen. Van tevoren wordt een plan gemaakt welk decorstuk aan welke trek hangt. De lampen hangen aan de andere trekken. Het opstellen van het trekkenplan is een ware puzzel, want het mag niet te dicht bij de lampen hangen (brandgevaar), maar moet ook niet te ver hangen (want dan geeft het schaduwen). Alle decorstukken moeten op last van de brandweer tevens worden bespoten met brandvertragend spul.

Nog 86 nachtjes slapen (23 maart 2017)

Elke leerling danst met zijn of haar groep een rol in de voorstelling. Ze beelden dan bijvoorbeeld de olifanten uit, of de dorpelingen. Een groep heeft één dans en figureert bij andere groepsdansen. In de lessen krijgen de leerlingen nu nieuwe choreografieën aangeleerd. Dit gaat in stukjes. Elke dans geeft een klein stukje van het verhaal weer, dus er wordt eerst voor elke dans muziek gezocht die het verhaal goed weer kan geven. Dan maken de docenten het begin van de nieuwe dansen. Dit krijgen de leerlingen aangeleerd in de lessen. In de lessen worden nieuwe stukken verzonnen en de docenten bereiden thuis nog meer voor. Zodra de dans af is begint het ‘cleanen' van de dans. Dan wordt precies afgesproken hoe hoog de armen moeten, welke kant de hoofden kijken en of er blij of boos gekeken moet worden tijdens de dans. Als conditie training wordt de dans soms ook meerdere keren direct achter elkaar gedaan. Daarna is het even bijkomen…

Nog 91 nachtjes slapen (18 maart 2017)

Al sinds december 2016 is Marianne Verburg, dit jaar het nieuwe opperhoofd van de kostuums, bezig met het uitdenken van alle kostuums. Er moeten 40 verschillende soorten kostuums bedacht worden: 29 voor de verschillende groepen en 11 voor de hoofdrollen. Bij het ontwerpen van de kostuums zijn twee dingen heel belangrijk, namelijk of het kostuum goed de rol van de leerling weergeeft én of de dansers wel goed kunnen bewegen in het kostuum. Er wordt natuurlijk veel gesprongen, gedraaid en gerold, dus daar moeten de kostuums wel tegen kunnen. Ook wordt rekening gehouden met het hergebruik. De bedoeling is om het kostuum zo efficiënt mogelijk te maken, zodat het kostuum volgend jaar, met slechts een paar aanpassingen, weer gebruikt kan worden. Ook dit jaar worden er kostuums van andere jaren gebruikt. En er is keuze genoeg: in het kostuumhok in de balletstudio liggen op dit moment ruim 1600 kostuums van vorige jaren opgeslagen! Toch zijn er dit jaar ook weer nieuwe kostuums nodig, want dit jaar zijn er heel veel dieren-rollen, waar nog maar weinig kostuums voor klaarliggen. Daarom is er inmiddels al bijna 100 meter aan stof gekocht waar nieuwe kostuums van gemaakt kunnen worden.

Gisteren hebben Marianne en haar dochter Maaike met Mirjam alle kostuum ontwerpen doorgenomen. Alles is nu bedacht, moet alleen nog gemaakt worden! We hebben altijd veel behoefte aan mensen die willen helpen om de kostuums in elkaar te zetten. Ook naar diegenen die niet heel goed met een naaimachine overweg kunnen, maar bijvoorbeeld wel kleine klusjes willen doen, zijn we hard op zoek. Wil je ons helpen om de leerlingen weer in prachtige kostuums op het podium te zetten? Meld je dan aan via info@mirjam-ouwerkerk.nl als naaihulp. Je kunt aangeven of je veel of weinig tijd hebt en of je ervaring hebt met naaien. Marianne zal dan contact met je opnemen zodat jullie samen kunnen bepalen welk kostuum je kunt maken.

Nog 102 nachtjes slapen (7 maart 2017)

Sinds begin maart zijn de hoofdrollen ook begonnen aan hun repetities. De hoofdrollen dansen - naast hun groepsrol(len) - een eigen rol. Dit is een belangrijke rol die vaker terug komt, of die niet door een hele groep gedanst kan worden. Denk bijvoorbeeld aan Mowgli en Baloe. De dansdocenten bespreken met elkaar wie in aanmerking komt voor een hoofdrol. Ze letten hierbij goed op wie er goed bij een bepaalde rol past, goed kan dansen of leuk kan acteren. Sommige hoofdrollen moeten namelijk ook een beetje toneel spelen, om zo het verhaal goed over te kunnen brengen op het publiek.

Voor de hoofdrollen zijn er twee ‘casts’, een middag- en een avondgroep. Dit betekent dat elke hoofdrol die er is door twee leerlingen wordt aangeleerd. Zij hebben dezelfde rol, alleen dansen deze niet tegelijk. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat als er iemand niet bij een repetitie kan zijn, of onverhoopt ziek is tijdens de voorstelling, dat er dan altijd iemand is die die rol kan dansen. Zo voorkom je dus dat we Jungle book zonder Mogli moeten dansen. Bovendien is het ook leuker, en makkelijker, om met z’n tweeën een rol aan te leren en repeteren, dan alleen. De hoofdrollen repeteren met andere groepen mee, omdat hun rol in het verhaal bij die groep voorkomt. Zo zal degene die Mogli speelt bijvoorbeeld bij de apen mee oefenen, omdat zij hem ontvoeren. Daarnaast hebben de hoofdrollen ook nog eigen repetities, waarin solo’s en toneelstukjes worden gerepeteerd. Op 7 maart begon die eerste repetitie en oefenden Mowgli, Bagheera en Raksha (de wolvenmoeder) samen met Shere Khan het stuk waarin Shere Khan eist dat Mowgli aan hem wordt uitgeleverd.

Nog 260 nachtjes slapen (30 november 2016)

In de laatste maanden van het jaar zijn de docenten druk bezig met het verhaal. Voor elke lesgroep moet een rol bedacht worden die logisch in het verhaal past. Ook moet daarbij opgelet worden op de leerlingen die meerdere lessen volgen. Zij kunnen namelijk met twee verschillende groepen niet twee dansen achter elkaar dansen, omdat ze dan geen tijd hebben om van de ene dans naar de andere dans om te kleden. Dit is dus altijd een puzzel en daarom wordt het verhaal vaak meerdere keren aangepast en aan een aantal mensen verteld, om er zeker van te zijn dat alles klopt. Dit jaar heeft Ilse van Vliet ook een filmpje gemaakt waarin het verhaal wordt uitgelegd! Binnenkort komt dit filmpje online, hou de Facebook pagina dus in de gaten voor dit filmpje!

Nog 301 nachtjes slapen (20 augustus 2016)

In de zomervakantie begint het vaak alweer te borrelen: inspiratie voor de volgende voorstelling. Rond deze periode wordt bedacht welk verhaal de leerlingen in juni gaan dansen. Dit keer is dat dus Jungle Book. Opeens geeft alles inspiratie: rondrennende kinderen op het strand doen aan aapjes denken, een sluipende kat is Shere Khan en de mieren die over het picknickkleed lopen komen het verhaal in als groepsrol.

Nog 350 nachtjes slapen (2 juli 2016)

De kleine voorstelling is nog maar net geweest of de voorbereidingen voor de volgende voorstelling beginnen al weer. De allereerste stap - nog voor het verhaal verzonnen is, de rollen zijn verdeeld of vrijwilligers ingeschakeld - is het reserveren van het theater. Voor de grote voorstelling wordt het theater altijd twee dagen gereserveerd, zodat de dag voor de voorstelling een deel van de generale repetitie gedaan kan worden op het podium en de decors en lichten op de juiste plekken gehangen kunnen worden. Het theater wordt vaak al ruim een jaar voor de voorstelling gereserveerd, omdat er anders geen plek meer is. Niet alleen de zaal moet gehuurd worden voor 2 dagen, ook de kleedkamers, technici, foyer, lichten, rookmachines en balletvloer!