Balletstudio Mirjam Ouwerkerk bestaat 35 jaar!

Op 1 maart 1989 werden de eerste danspasjes gezet bij Balletstudio Mirjam Ouwerkerk. Om te vieren dat de balletstudio dit jaar 35 jaar bestaat zijn alle dansen gebaseerd op een gebeurtenis of een persoon uit 1989. Benieuwd waar wij ons door hebben laten inspireren? Klik op de nummers van de dansen hieronder om voor elke dansgroep te lezen hoe zij het jaar 1989 hebben verwerkt in hun dans.

• Groep: presentatiegroepen
    Muziek: Gedicht gemaakt voor deze dans - Wouter Ydema

Speciaal voor het 25-jarig jubileum maakte Silvia 10 jaar geleden deze choreografie voor de presentatie groepen. Dichter Wouter Ydema schreef hiervoor een gedicht met daarin quotes van Mirjam en zo ontstond, als verrassing voor Mirjam, de Stiekeme Dans. Nu niet meer stiekem, maar onverminderd mooi!

• Groep: Juniorplusklas
    Muziek: Static Scene - Patricia

In 1989 bestond het Castellum Theater nog niet; Balletstudio Mirjam Ouwerkerk bracht toen haar kleine voorstellingen onder in het Parktheater. Inmiddels is de weg naar Castellum al heel vertrouwd en hebben we het in 1989 voor het eerst in Europa uitgebrachte navigatiesysteem niet meer nodig!

• Groep: klassiek ballet - woensdag - 15:00-16:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Mirjam Ouwerkerk
    Muziek: Hogwarts’ Best & Brightest, Sorting Hat Ceremony - Best & Brightest- J Scott Rakozy, Hogwarts Legacy, Potter Waltz - Patrick Doyle

In 1989 werd Daniel Radcliff geboren, later beroemd als iedereens favoriete leerling: Harry Potter. De ceremonie van de sorteerhoed viel voor Harry goed uit. Deze dans beschrijft die indrukwekkende plechtigheid.

• Groep: moderne dans - maandag - 20:00-21:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: No tomorrow - Gabriel Saban

De in 1989 overleden choreograaf Alvin Ailey richtte in New York het Alvin Ailey Dance Theatre op, waarbij voor het eerst ook donkere dansers professioneel konden dansen. Sinds het zien van een voorstelling van deze groep is docent Jeannette Verberk een bewonderaar en fan!

• Groep: presentatiegroep 2 en 3
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Iron Sceptre - Power-Haus, Christian Reindl, Cernunnos - Christian Reindl, Lucie Paradis, Building Lights - Anne Sophie Versnaeyen, Gabriel Saban, Philippe Briand

1989: het jaar van de historische val van de Berlijnse Muur. Na 28 jaar scheiding worden oost- en west weer herenigd. Het weerzien wordt gevierd, herinneringen hernieuwd en de brokstukken van de muur verzameld.

• Groep: klassiek ballet - dinsdag - 17:00-18:30u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Mirjam Ouwerkerk
    Muziek: Polar - Hosini, Concerto for lute and plucked strings I. Moderato – Siegfried Behrend & Chamber Orchestra

Geschiedenis saai? Niet als je het in levende lijve kunt beleven en zelf meemaken. Dáár droomden in 1989 de kinderen op school van. Vijf jaar later werd het Archeon in Alphen aan den Rijn geopend en konden de leerlingen ècht terug in de tijd.

• Groep: modern - maandag - 19:15-20:15u - Alphen aan den Rijn
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Recomposed by Max Richter: Vivaldi, The Four seasons: Summer 3- 2012 - Max Richter e.a.

Eén van Nederland’s bekendste choreografen is zonder twijfel Hans van Manen. In 1989 maakte hij voor het Nederlands Dans Theater het stuk Brainstorm, de inspiratiebron voor deze dans.

• Groep: tap - maandag - 17:00-18:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: It don’t mean a thing - Vivian Reed

De voorstelling ‘A night at The Cotton Club’ werd in 1989 uitgevoerd in het Circustheater in Scheveningen. Docent Jeannette Verberk zat als 14-jarige in het publiek op het puntje van haar stoel te genieten van de tapdans scènes in deze musical! Vandaag herleven haar eerste indrukken en mooie herinneringen!

• Groep: klassiek ballet - donderdag- 18:45-20:30u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Sleeping Beauty Waltz - Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Wiener Symphoniker, Willi Boskovsky

Op 25 maart 1989 werd The Sleeping Beauty voor het eerst gedanst door het Nationale Ballet in het Muziektheater in Amsterdam. Bij deze choreografie wordt de bekende muziek uit dit beroemde ballet gebruikt.

• Groep: streetdance/hip hop - donderdag - 17:45-18:45u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: Beautiful - Barrett Wilbert Weed, Me, Myself and I - De La Soul

Deze choreografie is geïnspireerd op de film Heathers die in 1989 uitkwam. Een film over het ingewikkelde leven van populaire tieners op een Amerikaanse High School. Vandaag wordt er gedanst op een bekend nummer van De La Soul, ook uitgebracht in 1989. Dubbel 1989!

• Groep: juniorklas
    Docent: Mirjam Ouwerkerk
    Muziek: Forest Interlude – Felipe Jara, Super Mario Bros- VGR Kesha, Andrew Gold.

Japan maakte op 21 april 1989 kennis met de Game Boy, een draagbare spelcomputer waarop de spellen aangeleverd werden op ROM-cassettes. Super Mario, nog steeds één van de meest geliefde Game Boy helden, komt in deze dans tot leven.

• Groep: klassiek ballet - vrijdag - 17:30-19:15u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: Valse Royale, Polka de Minuit – Patrick Doyle

In 1989 danst het Scapino Ballet in de Rotterdamse Schouwburg de première van Cinderella. Een van de vele hoogtepunten van dit in 1945 opgerichte balletgezelschap, dat zich in de eerste instantie richtte op kinderen die in de naoorlogse jaren wat meer kleur in hun leven mochten krijgen.

• Groep: moderne dans - maandag - 18:00-19:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: I know places - Taylor Swift

De in 1989 geboren Amerikaanse Taylor Swift is één van de meest populaire zangers uit onze tijd. Ook bij de dansers van de balletstudio is zij heel geliefd, dus een choreo dansen op haar muziek is een ‘must’.

• Groep: presentatiegroep 1
    Muziek: National Aerobic Championship Theme - Ty Parr

Wie kent het niet? De typische jaren ’80 aerobics, workouts en shows gedanst in bijzondere, kleurrijke outfits. Stoere jonge mannen en vrouwen, strakke choreo en vooral heel, heel véél energie! Deze dans is er zo eentje!